Feb 13, 2011

capek..

penat ke??rutin hari ini sama je mcm selalu..tp apa yg penat?!mgkin lengoh2 dibadan dicampur dgn aura mengantok mnybabkan tnga smkin brkurang..mau tak penat,,kmrin baru balek jambori di puncak bris,sik kedah...seronok x terhingga..haha..advanture..naik kayak,,lake crossing,,nightwalk...xpernah pon lalui suma tu..alhamdulillah..pgalamn bru tok menguji ketahanan mental dan fizikal seorang guru...
tapi......bukan ini sbnrnya yg nak dikongsi...begini ceritanya..
waktu dlm prjalanan nk balek dri sna,,,aku manaiki van bersama beberapa org guru yg sudah agak lama berada didlm dunia kanak2 ini..boleh kta,,guru2 veteran la dlm jabatan pasti negeri...bnyk topik yg diperbualkan oleh mereka..aku yg agk kekok sket,,lbih sng untuk memilih berdiam diri..cuma skjp2 terkeluar jgk gelak yg ditahan apbila topik yg dibualkan agak kelakar..namun,,ada satu topik mereka yg mnyentuh naluri seorang anak yg aku miliki...tentang anak....
-mak cik J kata.."kak ngan abg(suami dia la) kdg2 tu sampai tak leh tidor,,teringat kat adik(anak depa) yg baru ja kami hantar dok asrama...bla dia talipon ,,kita pon teqyak skali..."
-mak cik z.."tu la noh,,,sya ni smpai nak msak sdap2 pon xbrapa nak sngat pasai dok teringt hak tiga lagi nuh dok kat asrama..."
-mak cik L.."kita ni,,kalu depa batuk pon dah rasa ssh hati dah..xsdap dudok..."
hmmm...itulah sdikit luahan hati yg smpat aku rkmkan dlm kotak ingatan ini...betapa besarnya kasih syg ibu dan ayah kpd anak2...walau pon ayh nmpak grng,,nmpak tegas,, tapi dlm hati ada taman...wlaupun ibu suka beleter,,tapi bukan untuk burukkan kita...nak buat apa lagi..nak kita jadi manusia....
sukarnya skrg,,rmai ank2 yg buang ibu bapa...mak nyanyuk,,ayh sakit2...xdan nak jaga..letak kat rumah org tua...kalu mai mlawat tak pa...yg tinggai,,snyap tros...xmgertikah mereka hati suci ibu ayah yg ditingglkn?? mgkin mereka punya alsn tersendiri...argh..biarkan..aku??mak aku masih sihat dan sibuk...ayah?? mngenangkan ayah,,aku sngt bnci org yang tidak pandai mnjaga hati tua seorang ayh..
anak dok asrama call rumah,, ayah angkat.."salam ayah..mak ada??ayah panggil mak sat.."
kita tak tahu perasaan ayh masa tu..tak tnya khabar beliau..tup2..pnggil mak trus..mmg kita rapat lagi dngn mak.. malu dengan ayh...ayah grang...jrg sembang ngn ayah...n mcm2 lglah alasan...tapi kita ttp perlu jaga hati beliau..tanya la khabar dulu..dok buat apa...skurang2nya tak lah si ayah rsa tersisih...aku sngt jeles bila kwan2 bercerita tntang ayah mereka..aku akn memberontak dlm hti bila aku lihat kwan2 brslaman dgn ayah mereka,...aku??ya,,aku punya ayh tiri,,mmg baik..tapi ingatlah,,bhawa tetap tidak sama ayah kita dngn ayh baru..jagalah ayh kalian...ibu kalian dngn baik..jglah hati tua mereka...nnti bila kita dah rsainya bru kita sedar betapa peritnya dugaan yg perlu dilalui tatkala kaki mlangkah kedunia rumah tangga...amanh yg tuhan beri bukan mudah..dgan menjaga hati mereka,,kita sdang melangkah mendekatiNya... redha ALLAH diatas redha kedua ibu bapa...moga ALLAH mmbrkati ku dan kalian juga...ameen..

No comments:

Post a Comment